Just nu

Välkommen till kommunpolitiskt möte!

Här diskuterar vi aktuell kommunpolitik och lokal Miljöpartistisk politik. Mötets föreläsare är Fredrik Wallin som är projektledare och har det övergripande ansvaret för utvecklingen av Inre hamnen. Surfa in på http://next.norrkoping.se/inre-hamnen och ladda med lite kluriga och intressanta frågor.

Mötet är öppet för alla medlemmar och du är varmt välkommen! Dag: 21/8 Tid: 18:00 Plats: partilokalen, Luntgatan 19 Norrköping.

Det absolut senaste som händer hos Miljöpartiet i Norrköping hittar du alltid på:
Facebook: https://www.facebook.com/mp.norrkoping Twitter: https://twitter.com/MPNrkp Instagram: http://www.instagram.com/mpnorrkoping

Smörblomster är veckobrevet från Miljöpartiet i Norrköping. Du hittar de senaste numren i arkivet.

AKTUELL DEBATTARTIKEL

Slösa inte med dricksvattnet

DEBATT För att vara bättra rustade inför en framtid där rent vatten är en bristvara krävs det att samhället börjar anpassa sig, skriver Mia Sköld från Miljöpartiet.

Den här sommaren, liksom den förra, har Sverige drabbats av vattenbrist. Det har kommit för lite nederbörd. Det är en situation vi svenskar är ovana vid. Tyvärr kommer vi att behöva vänja oss vid att leva liv där vatten är en bristvara.

Medelsvensken förbrukar cirka 140 liter dricksvatten per dygn, varav cirka 10 liter till matlagning och dryck. Resten behöver inte vara dricksvatten. I torra delar av världen är den genomsnittliga mängden total vattenförbrukning per person mindre 25 liter per dygn.

Om man bor i en stuga i skogen utan egen brunn, blir det tydligt vad man kan göra för att minska sin förbrukning av dricksvatten, och hur bra det går att klara sig på väldigt lite. Det har jag testat. Nu tänker jag mig inte att vi ska behöva bo i skogen allihop, men det kan vara nyttigt att tänka igenom vad man kan göra för inte slösa med dricksvatten.

Det är viktigt av flera skäl, inte minst om man betänker att mängden ”vattenkrig” i världen bara kommer att öka ju varmare jorden blir, och allt fler människor tvingas på flykt, hit till vattenrika delar av världen.

2016 lyckades man med hjälp av informationskampanjer minska den totala vattenförbrukningen med 20 procent på Gotland och Öland. Redan när jag var liten och gick i skolan fick vi lära oss att inte ha vattnet rinnande medan man borstar tänderna, stänga av duschen medan man tvålade in sig och inte skölja disken under rinnande vatten. Det är sådant man lyckas spara in 20 procent på. Vi kommer att behöva gå längre, mycket längre.

I flera av Europas länder, och i Helsingborg i Sverige, provar man nu i vissa bostadsområden att ha separata system för dricksvatten och annat vatten. När vi nu står inför en byggboom lite varstans i Sverige är det dags att tänka till redan i planeringsstadiet. Bygg med dubbla system. Bygg med uppsamling, återvinning och filtrering av gråvatten. Se till att minimera mängden hårdgjorda ytor så att regnvatten kan nå grundvattnet och inte rinna ut i avloppssystem, bäckar, sjöar och hav.

Det är kanske också tid att se över vattenavgiften för dricksvatten. Idag kostar dricksvattnet cirka 4 öre litern. Ett höjt pris skulle antagligen leda till att fler tänkte till kring sin vattenförbrukning.

Nöden är uppfinningarnas moder, det lärde jag mig där på landet. Om dricksvatten blev dyrt skulle det komma upp nya innovativa idéer som svampar ut jorden. Vi skulle få enkla system för att ta hand om processvattnet från industrin. Vi skulle hitta billiga, energisnåla sätt att rena havsvatten för att använda till det mesta, kanske också till att dricka. Jag har redan blivit presenterad för duschen som återvinner och renar vattnet medan man duschar. Vi kommer att behöva mer av sådant.

Vi behöver vara rädda om det vatten vi har. Inte slösa med det, inte förgifta det med tungmetaller från ammunition, som man nu planerar att göra med Vätterns vatten. Inte låta bekämpningsmedel och konstgödning från våra jordbruk rinna ut i det. Inte spola bort det i obetänksamhet.

Vi behöver lära oss att rent vatten är livsnödvändigt, även i Sverige.

Mia Sköld Miljöpartiet Norrköping i Norrköpings Tidningar 2017-08-15